Dag 5 | via Wasabi naar Matsumoto

22 juli 2019 - Matsumoto, Japan

# Bezoek Daio wasabi-boerderij
Onderweg van Tokyo naar Matsumoto stoppen we met de bus bij de Daio wasabiboerderij, een populaire bezienswaardigheid onder Japanners. Dit is de grootste wasabiboerderij in Japan.

Het is een bewolkte dag en dat is jammer want het zou vandaag onze enige kans zijn om Mount Fuji te zien. De indrukwekkende berg van vulkanische oorsprong is de grootste van Japan. Ik heb een half uur ‘op wacht’ gestaan met mijn camera maar dat loste de wolken helaas niet op.

Wasabi hier proeft zoveel anders dan de wasabi zoals wij die in Nederland kennen. Het is een worteltje dat veel tijd en zorg nodig heeft om uiteindelijk de specifieke smaak te krijgen die hier in Japan zo belangrijk is voor vele gerechten. De belangrijkste factoren zijn tijd (4 jaar) en heel veel schoon water. We zijn door de opeenvolgende ‘jaargangen’ gewandeld en konden aan het einde kennismaken met Wasabi-zout, wasabi-ijs, wasabi-tempura, wasabi-chocolade, wasabi crackers, wasabi-wijn... het is er allemaal!

C46A7194-BED6-4E67-ADE7-E7BFF83744F8

Uitstapje van de JKBO | ‘poseren voor een wasabi-veld’

# Matsumoto | ‘what happened in Matsumoto stays in Matsumoto’... Big Echo

Het doel voor vandaag is duidelijk. Bij aankomst meteen door naar Matsumoto-Jo: het zwarte ‘Kraaienkasteel’. Krije is van plan om in dit kasteel terug te gaan naar de tijd van de Shogun en geniet al van familiewapens van de oude clans die overal in de stad te zien zijn op de putdeksels en lantaarnpalen. Onderweg krijgen we van hem een historische verhandeling over deze 14e eeuwse stad en welke families hier ‘actief’ zijn geweest.

Het kasteel ligt in het water, bewaakt door enorme koi-karpers en is omringd door een park. Na de dagen in de stad is het weer een verademing om ‘buiten’ te zijn dus blijven  Joost en ik lekker van het prachtige uitzicht op de Donjon en de Japanse Alpen genieten. Krije gaat alleen het kasteel ontdekken.

C6F8B5EB-B2A3-4D27-A637-34F75273B6C4

De reis die we bij Djoser geboekt hebben is in principe een individuele reis. Alleen de hotels, eventuele excursies en transfers zijn geregeld en dat is fijn. We hoeven ons geen zorgen te maken over allerlei praktische zaken en kunnen gewoon ons eigen plan maken. We komen dus de andere mensen van het gezelschap eigenlijk alleen tegen bij transfers.

Juliette, onze reisbegeleidster heeft vanavond een diner in een bijzonder restaurant gereserveerd voor de liefhebbers en wij zijn er bij. Het is leuk dat het gezelschap voor een groot deel bestaat uit gezinnen, waardoor er een aantal jongeren in de leeftijd van Krije is. Heerlijk gegeten in goed gezelschap en voor het eerst boekweit thee gedronken. Voor de theedrinkers thuis een aanrader: heel gezond en lekker.

20388B57-BCF4-495B-8933-0FD861E1922A

Japan. Voor Joost en mij ‘Once in a lifetime’ en daarom zijn we na het diner samen met Krije dapper aangesloten bij de groep mensen die van de gelegenheid gebruik wilde maken.

#karaoke

Hier dus een heel populair fenomeen: complete torens met ruimtes die ingericht zijn voor gezelschappen die de microfoon ter hand willen nemen. Ja, het is echt waar, we hebben het gedaan, Karaoke bij ‘Big Echo’ in een ruimte met twee beeldschermen, twee microfoons en een consumptie. Een bizarre ervaring, veel plezier gehad samen, ondanks het feit dat ik toch een beetje een ‘achterkamertjes-idee’ had. ‘What happened in Matsumoto stays in Matsumoto’: geen beeld, geen geluid. Alleen guilty  pleasure ;-)

1. Tim ravestein:
    30 juli 2019
    Krije, Ik verwacht fotos van het kasteel😉
  2. Karin:
    30 juli 2019
    Kun je een receptje ontfrutselen van de boekweitthee. Haha
  3. Margo:
    30 juli 2019
    Heb een paar zakjes cadeau gekregen van de restaurant eigenaar: ik bewaar er één voor je!